shutterstock_6358060401

תפקידו של עוזר/ת במאי 2 – על סט הצילומים
(2nd Assistant Director – 2nd AD2)

העבודה של הצוות בהפקה מתחלקת לשני חלקים: טרום-הפקה (פרה-פרודקשן) והצילומים. במאמר זה נפרט את תפקידו של עוזר הבמאי השני בשלב הצילומים.

*המאמר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות, אך פונה לכל המינים.

כותבת המאמר- לילך זילברברג, ע. במאי לשעבר וכיום מנהלת אתר 505.

מאמר זה מגיע בהמשך למאמר על תפקיד ע. הבמאי השני בפרה פרודקשן לחצו כאן לקריאה
ובהמשך למאמר על תפקידו של ע. הבמאי הראשון.- לחצו כאן לקריאה
ראו גם הרצאה על תפקיד עוזר הבמאי שערכנו – לחצו כאן לצפייה

בפרה פרודקשן מכינים הכל לקראת הצילומים ויורדים לכל הפרטים בתכנון על מנת ליצור את תכנית הצילומים בצורה הכי יעילה שאפשר ולהגיע כמה שיותר מוכנים לצילומים עצמם.

בהמשך למאמר הקודם על עבודת ע. הבמאי/ת בפרה פרודקשן, נתקדם ונפרט את המשך העבודה במהלך הצילומים.

העבודה ה”משרדית” של ע. הבמאי 2 נמשכת אל תוך הצילומים אך הפעם תהיה במשרד ההפקה על הסט ותהיה משולבת עם עבודה על הסט בצמוד לע. הבמאי 1.

מהן המטלות של ע. במאי 2 בזמן הצילומים?

מבחינה משרדית:

  • המשך הכנת הקולשיטים שלא סיימנו בפרה פרודקשן קדימה.
    בכל יום מעדכנים את הקולשיט הקיים לקראת יום הצילום הבא, מזינים לתוכו את כל הפרטים האחרונים , עוברים עליו עם המחלקות פרופס/איפור/הלבשה ומוודאים שאין פערים שצריך להוסיף/להוריד/לעדכן מבחינתם ושכל מה שצריך להיות למחר אכן מטופל ויהיה.

    אחרי כן מאשרים עם ע. הבמאי הראשון ואחרי כן עם ההפקה ובאישורם , מתאם/ת ההפקה יפיצו לצוות וכל מי שצריך. יש לוודא שהניצבים והשחקנים מתואמים לשעות איסוף. בסוף יום מחלקים קולשיטים מודפסים לכל הצוות.

  • יש לוודא שכל האלמנטים המיוחדים וכל מה שצריך להיות מוכן להמשך אכן מתקיים:
    חזרות אם עדיין אמורות להתקיים במהלך הצילומים, טסטים שונים, אפקטים מיוחדים/סטאנט שתואמו להמשך אכן מגיעים וזוכרים קדימה, לעבור על הקולשיטים להמשך עם המחלקות פרופס/איפור/הלבשה ולוודא שהכל מתוכנן ומתואם קדימה.
  • לוודא ששחקנים זוכרים קדימה את ימי הצילום שלהם ואין הפתעות (כדאי לוודא כמה ימים קדימה כל פעם). 

  • תיאום ווידוא הניצבים והעברת הנחיות כפי שיפורט בהמשך המאמר.

על הסט:

  • קבלת השחקנים והניצבים בתחילת היום ווידוא שכולם הגיעו.
    אחרי ארוחת הבוקר לוודא שכולם מתחילים להתארגן ונכנסים לאיפור /הלבשה בהתאם (בהדרגה כמובן ולא כולם ביחד).

    תוך כדי להעביר אותם דרך מחלקת פרופס אם צריך אביזרים מסוימים. למשל ניצבים שוטרים צריכים את כל האבזור מעבר למדים, וככל שהכמות של הניצבים האלו גדלה כך הזמן של האבזור שלהם עולה וצריך לקחת את זה בחשבון בתזמון ההתארגנות.
  • בקבלת השחקנים /הניצבים בלוקיישן יש לתעד רישום בפועל מי הגיע ובאילו שעות בדוח ההפקה שאתם אחראיים למלא בכל יום, ולהחתים את הניצבים על רליס שתקבלו מראש מההפקה.
    בסוף כל יום את הדוח המלא מעבירים להפקה להשלמת פרטים אחרונים ותיעוד.

    מומלץ לצלם עותק של רשימת הניצבים של כל יום ולצרף לדוח ההפקה שיתויק על ידי ההפקה (זה מקל על שיחזור הנתונים במידה ואחרי כן יש פערים בין הרישום שלכם לזה של סוכנות הניצבים/שחקנים).

  • כמובן שאם יש שחקנים /ניצבים שמגיעים במהלך היום יש לקבלם ולוודא שמתארגנים ומוכנים בזמן לסצנות שלהם.
    רצוי אפילו לוודא שהמונית/הסעה אכן בדרך כבר בשעה של האיסוף הרשומה בקולשיט. הכל חייב להיות בתיאום עם ההפקה ובעדכון שוטף לע. הבמאי הראשון.

  • אחרי שהשחקנים מוכנים, יש להביא אותם לסט בתיאום עם ע. הבמאי הראשון ואחרי כן את הניצבים. ע. במאי 2 אחראי על ניהול שלהם על הסט , הבמאי יביים את השחקנים כמובן וע. הבמאי ה-2 יביים את הניצבים בהתאם להנחיות הבמאי וע. הבמאי הראשון.

לפני שאתם/ן מביאים שחקנים/ניצבים לסט הקפידו לוודא שהטלפונים של כולם על שקט ואת הניצבים כדאי לתדרך תדרוך קצר לפני הכניסה לסט:

“לשמור על שקט, לכבות טלפונים, לא לעזוב את הסט בלי לבקש ממני רשות, אפילו לשירותים, לא לגשת ולדבר עם הבמאי וכל מה שיש לכם להגיד/לשאול רק דרכי, בזמן הטייק- רק לעשות כאילו מדברים ולא לדבר באמת ואפילו לא ללחוש (זאת במידה הסיטואציה המצולמת בכלל דורשת שתתקשרו עם הפרטנר/ים לסצנה), שישתדלו לשמור על המשכיות בפעולות שלהם בכל טייק.

את הכניסה לסט יש לעשות בשקט וברוגע ולא להפריע להתנהלות הסט. ואגב , כמו שהניצבים צריכים לאשר איתכם כל עזיבה של הסט , גם אתם צריכים צריכים להודיע לע. הבמאי הראשון על כל עזיבה שלכם , של שחקן או ניצב את הסט ולעדכן ברגע שחוזר.

חשוב מאוד לזכור! הסט אף פעם לא אמור לחכות לקאסט/ניצבים. עדיף שהשחקנים /ניצבים יהיו מוכנים ויחכו, מאשר שכל הסט יחכה.
זמן העבודה על הסט הוא הזמן הכי יקר וחשוב.

ולמרות מה שנאמר לגבי זמן הסט היקר, הבטיחות שלכם/ן ושל הסובבים אתכם/ן היא מעל לכל!
אל תהיו גיבורים ואל תסכנו את עצמכם או אחרים משום סיבה!
*לא לרוץ!
* היזהרו בחסימות כבישים ובצילום בכביש בכלל אנשים שוכחים שזה כביש ולא סט.
*לא לריב בשמירת חניות אם זה מסכן אתכם.
*זהירות בזמן שמצלמים יריות על הסט (ההפקה צריכה לספק מראש אטמי אוזניים לכם ולכל מי שנמצא על הסט) , כנ”ל בצילומים של סצנות בהן ישנה אש , התהפכויות רכבים וכו’

עכשיו כשאתם כבר על הסט עם הקאסט והניצבים הקפידו לוודא שבזמן חזרה לפני צילום ישנו נציג מכל מחלקה שצופה בה, הקפידו לאסוף את הצוות ולהודיע על כך על הסט (בתיאום עם ע. במאי ראשון/ה)

 

עוד כמה טיפים לגבי ההתנהלות הכללית של הצוות ושלכם/ן על הסט :

  • מחשבות/דעות/רעיונות על תוכן הסצנה המצטלמת עדיף שמרו לעצמכם, בשביל זה יש במאי/ת.
    כמובן אלא אם מדובר בבימוי הניצבים הנמצא תחת אחריותכם.

  • אם יש משהו שנראה לכם טעות/פתרון למצב בעייתי על הסט,  אמרו לעוזר הבמאי הראשון.

  • הקפידו לא לשים כלום על עגלת המצלמה שלא שייך אליה (כוס קפה למשל שתישפך על המצלמה/עדשה ציוד מצלמה יקר…) וכמובן וודאו שגם שאר הצוות מתנהל בצורה דומה.

  • לא נוגעים בדברים על הסט: לא אוכלים אוכל מצטלם, לא נוגעים בפרופס  או בציוד של מחלקות אחרות. אל תזיזו ציוד של אף מחלקה בעצמכם/ן, וודאו שהניצבים והשחקנים לא עושים זאת משום סיבה. לכל אחד יש את העבודה שלו.
  • רק הבמאי אומר קאט. במידה ובמהלך הטייק אחת המחלקות איתרה בעיה כלשהי, יש לעדכן את ע. הבמאי הראשון והוא יעדכן את הבמאי שיחליט אם לעשות קאט או לא.
    הבמאי לעיתים יכול להחליט  שהבעיה שהמחלקה איתרה פחות חשובה ממה שקורה בטייק ויעדיף להשתמש בטייק . מנהל/ת התסריט ירשום את ה”תקלה” ברישומים לעריכה ושם יחליטו מה לעשות.

  • תמיד עדיף שיהיה מוניטור נוסף לצוות בנפרד ממוניטור הבמאי, אך אם ההפקה לא מספקת כזה, שמרו שאזור מוניטור הבמאי לא יהיה מוקף באנשים שלא צריכים להיות שם במהלך הטייק. ובטח שמרו שיהיה שקט סביב הבמאי/ת.
  • בחדר איפור והלבשה בזמן ששחקנים מתלבשים צריכים להיות רק אנשי הצוות הרלוונטיים (איפור/הלבשה) והשחקן/ית. אם יש צורך להיכנס, לדפוק בדלת לפני ולשמור על הפרטיות של מי שבפנים.
    כמובן במידה והמלביש/ה  או השחקן/ית מבקשים מכם/ן להיות איתם בזמן ההלבשה מכל סיבה, תהיו שם (למשל אם הם/ן מרגישים לא בנוח ורוצים שיהיה עוד מישהו בסיטואציה).
    גם התקנת מיקרופון על השחקנים כדאי שתעשה בפרטיות של חדר ההלבשה ולא על הסט. ודאו שאתם נמצאים עם השחקנים בזמן שזה קורה כדאי לוודא שאין אי נוחות בסיטואציה ואם יש , תפתרו אותה. (מלבישה יכולה לעזור אם צריך).

  • תמיד תחשבו קדימה, מה אפשר לקדם להמשך? על הסט ובעבודה המשרדית, מה אפשר לעשות עוד וידוא כדי שלא יתפספס, מה צריך לקרות בהמשך היום, מחר ובימים הקרובים.   וכמובן, גשו ושאלו במה אפשר לעזור לעוזר/ת הבמאי/ת הראשון/ה על הסט.
  • עזרו לע. הבמאי הראשון/ה לשמור על שקט עבודה לאורך כל הזמן. במיוחד בחזרה וצילום.
    ובכלל, יותר קל לרתום את הצוות בצורה חיובית מאשר בצעקות “זאב זאב” סט שקט עוזר לריכוז של כולם ויוצר סביבת עבודה יותר יעילה.

  • כששאר הצוות עובד, הקפידו להשאיר להם מעבר פנוי, בדרך כלל יש להם משהו כבד ביד /ממהרים.

  • הקפידו לא לעמוד/לעבור בקו מצלמה בעצמכם ועזרו לשמור שגם שאר הצוות/ניצבים לא עושים זאת.

  • כשעוברים על הסט לשוט קלוז אפ, נציג/ת מחלקת איפור חייב/ת לראות מוניטור ולעשות טאצ’ אפ במידה ויש צורך, אם אתם נמצאים על הסט אפשר ורצוי לעזור לע. הבמאי הראשון/ה בעניין.

עוד דגשים על עבודה עם ניצבים:

  • הניצבים הם חלק מהצוות כמו השחקנים. צריך לדאוג להם לאוכל, שתייה, מקום למנוחה ויחס מכבד. אותה הערה שנכתבה לגבי התנהלות עם הצוות : יותר קל לרתום אותם אליכם בצורה חיובית.

  • יש להקפיד שהניצבים לא מצלמים את הסט עצמו, או את הסצנה (אם בא להם לעשות סלפי מחוץ לסט או להצטלם כולם יחד, אין בעיה). וכמובן יש להקפיד שהניצבים לא פונים על הסט לשחקנים או לבמאי. כל הקשר נעשה דרככם.
    שוב, אם מחוץ לסט הם רוצה להצטלם עם שחקן/ית כלשהו והם זורמים עם זה, סבבה.

     

  • אין לכם מספיק ניצבים? אפשר למחזר! תהיו יצירתיים.
    אם מדובר בפרקים שונים שמצטלמים במהלך יום צילום, או סצנות שאינן צמודות,  אפשר לצלם את אותם ניצבים בכמה סצנות כל עוד זה נעשה בצורה חכמה ומודעת. תוכלו להעזר במנהל התסריט בהחלטה.
    למשל- ניצב שהצטלם בסצנה 4 וראו אותו באופן ברור, אפשר לשים בסצנה מאוחרת יותר בתסריט קצת יותר רחוק בפריים או עם הגב וכמובן אחרי החלפת בגדים. קיצר, אפשר לעשות כל מיני קומבינות כל עוד זה נעשה במחשבה ולא יבלוט על המסך. כך גם המפיק/ה יאהב אתכם/ן יותר….

    חשוב! במקרים רבים ההחלטות האלו יעשו בתכנון מראש ובהחלטה מודעת להזמין כמות קטנה של לניצבים ולמחזר.

     

  • בעבודה בבימוי ניצבים מאוד חשוב לשמור על המשכיות בין הטייקים וגם בין השוטים הפתוחים לסגורים. השתמשו בתיזמונים על בסיס הטקסט , על בסיס פעולות חוזרות.
    רשמו לעצמכם את הסימנים והעזרו בניצבים עצמם שיזכרו את הפעולות שלהם ומתי הן נעשות ויעשו אותן באותה צורה בכל טייק.

רוצים ללמוד עוד על עבודה עם ניצבים?  לחצו כאן לקריאה
מאמר קצר שלנו בנושא ניצבים

פיספסנו משהו? יש טעות במאמר? ספרו לנו

מאמרים נוספים לקריאה:

הדפדפן שלך אינו נתמך

 מומלץ לפתוח את האתר עם דפדפן כרום לחווית גלישה מלאה. קישור להורדה 

דפדפנים נתמכים

 

אתר 505 משתמש בדפדפן שלך כדי להציג חלקים מסוימים ותיבות דו-שיח. רוב הדפדפנים המודרניים יספיקו. אם אתה רואה תוצאות לא עקביות או התנהגות בלתי צפויה, עדכן לאחד הדפדפנים המודרניים הבאים:

  • Google Chrome‏ (49 ואילך)
  • Apple Safari‏ (7 ואילך)
  • Firefox‏ (4 ואילך)

כדי לבדוק איזה דפדפן יש לך, או כדי להוריד דפדפן אחר, ראה https://whatsmybrowser.org/

 

 

העלאת תמונות לגלריה 

תמונות נוספות שתוכלו להעלות לאתר ויופיעו בגלריית התמונות בעמוד שלכם/ן באתר.

תוכלו להעלות כמה תמונות שתרצו , ללא הגבלה בכמות או במשקל, אך שוב, קחו בחשבון שככל שהתמונות יהיו יותר כבדות, יקח להן יותר זמן לעלות לאתר. אז התאזרו בסבלנות (:

יש להעלות קבצים מסוג: , JPG, PNG, GIF, JPEG בלבד
מתחת לתמונה יש לכם/ן אפשרות להוסיף תיאור קצר.

יש לכםן קטעי שירה, קריינות , משחק, או כל קטע אודיו אחר שתרצו להעלות? זה המקום!

יש להעלות קבצים מסוג: M4A, WAV, MP4, MP3 בלבד

במידה ויש לכם, ניתן ומומלץ להעלות לינקים לקטעי וידאו שלכם.
הלינקים (קישורים) צריכים להיות לקטעי וידאו ב- youtube או vimeo אפילו פייסבוק או גוגל דרייב. 

יש להעתיק ולהדביק כאן את הכתובת של הסרטון עצמו ולא של האתר בו הוא מופיע… הכתובת שתעתיקו היא זו שמופיעה בחלון הכתובת בדפדפן כשאתם בעמוד של הסרטון או בהצגתה בקליק ימני על הסרטון.

בכל שאלה או בעיה בנושא, אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר ואנו נלווה אתכם בשמחה צעד צעד בהליך ההרשמה.

העלאת תמונות לגלריה 

תמונות נוספות שתוכלו להעלות לאתר ויופיעו בגלריית התמונות בעמוד שלכם/ן באתר.

תוכלו להעלות כמה תמונות שתרצו , ללא הגבלה בכמות או במשקל, אך שוב, קחו בחשבון שככל שהתמונות יהיו יותר כבדות, יקח להן יותר זמן לעלות לאתר. אז התאזרו בסבלנות (:

יש להעלות קבצים מסוג: , JPG, PNG, GIF, JPEG בלבד
מתחת לתמונה יש לכם/ן אפשרות להוסיף תיאור קצר.